• no
    • et
    • en
    • fi
    • da
    • sv

B2B Magento/Adobe e-business-løsninger

Hos Lumav har vi gjennom årene vært involvert i etableringen av et bredt spekter av ulike business to business salgsløsninger for Magento-plattformen. Nedenfor gir vi litt mer innsikt i hvordan B2B-salgsvirksomhetens behov er løst i Magento, inkludert den tilsvarende funksjonaliteten til Adobe Commerce.

Vi vil ikke gå inn på betydningen og forskjellen til B2B, da dette allerede er dekket i utallige forskjellige reklameblogginnlegg. Mat til ettertanke: Et produkt må gjennom flere forhandlere før det når sluttforbrukeren, og hver av dem må ha en funksjonell bestillingsmulighet. I de nordiske landene sies volumet av B2B-virksomhet å være så mye som 7 ganger høyere enn B2C-virksomhet. Volumene er høye og bedrifter har ikke råd til den ekstra tiden og feilene som er involvert i manuell utskrift. Forlatte handlekurver i denne bransjen kan til og med være verdt et sekssifret tall 🙂

Historisk sett har B2B-salg vært via faks, telefon og e-post, eller en spesiell løsning ble laget for å gjøre bestillingen enklere. Profesjonelle e-bestillingsmiljøer begynte å dukke opp i sektorer hvor konkurransen er høyere, produktsortimentene er mer varierende, og annen produktinformasjon ble formidlet (se også innlegget om å administrere produktinformasjon i PIM). Dessuten ønsker mange små bedrifter i dag å legge inn bestillinger på telefonen mens de sitter foran TV-en om kvelden.

B2B-hack for Magento Open Source

Tidligere har B2B-løsninger blitt løst fra bunnen av, fordi den lisensierte versjonen av Magento 1 rett og slett ikke hadde en ferdig B2B-løsning. Mange kjøpmenn videreutviklet den eksisterende Magento B2C-løsningen på en smart måte og slo to fluer i en smekk. Nedenfor er noen enklere løsninger for mindre e-handelsbutikker som ikke krever Adobe Commerce-lisens:

  • Alternativ for å betale med faktura – Viser muligheten for å betale med faktura i handlekurven for en bestemt kundegruppe, som alle B2B-kunder er lagt til.
  • Mer praktisk å bestille større kvanta – Kunden ønsker å bestille på en gang og i store mengder; flere produkter i katalogvisningen. Vi har også tilpasset kataloger av Excel.
  • Skjult fra offentlig visning – Mange B2B-bedrifter ønsker kun å vise sortimentet eller prisene til den respektive kunden. Dette kan enkelt implementeres med en tilleggsmodul eller ved å sette hele butikken under et passord.
  • Personlige priser og/eller sortiment – I tilfelle prislister ikke kommer fra grensesnittet, kan du kombinere Magento kundegrupperegler med handlekurvprisregler. Kunden trenger kun å logge inn for å se prisene som passer dem.
  • Separate butikkfronter – Magento-arkitektur lar deg lage forskjellige butikkfronter (f.eks. for forskjellige land, produktgrupper, kundegrupper) som kan administreres i en enkelt Magento-installasjon. Hvis du allerede har én butikk i Magento, kan du enkelt bruke den som grunnlag for et B2B-system. Vi har også sett situasjoner der det bygges et helt eget B2B e-bestillingsmiljø for en stor kunde, akkurat etter deres behov.
  • En B2C-opplevelse for en B2B-kunde – Det er mange flere løsninger i Open Source-løsningen som smart kan utnyttes i B2B. B2B-abonnenten/kjøperen er også en person som prøver å vurdere hva kundene hans ville kjøpt, og gjennom en god brukeropplevelse kan det bygges mer tillit til ham.

Med Magento Open Source kan du sette opp et grunnleggende B2B e-bestillingsmiljø. Men hvis du har mer konkurranse, flere kunder, flere produkter og en etablert B2B e-business, er det verdt å vurdere en Adobe Commerce-lisens, som gir den viktigste B2B-funksjonaliteten i en enkelt fungerende løsning.

Adobe Commerce B2B Suite

Magento lanserte sitt B2B-funksjonalitetssett i 2020, og denne funksjonaliteten ble en del av handelsløsningen. Etter å ha snakket med hundrevis av kunder, kan vi bekrefte at nesten alle disse funksjonene har blitt etterspurt av Lumav-kunder, enten individuelt eller i kombinasjon – vi synes Adobe har gjort en god jobb med å sette sammen forretningskravene til deres produkt. Vi inkluderer nedenfor et utdrag fra en Forrester-studie som viser Adobe Commerces posisjon blant de beste B2C (venstre) og B2B (høyre) utøverne.

Adobe Commerce position

Vi fremhever de viktigste av dem nedenfor med en kort beskrivelse av forretningsbehovet:

Kontoer på flere nivåer (Company accounts/Company structure/Roles and permissions)

En selgers kunde er en kunde med en styringsstruktur på flere nivåer, med en etablert prosess for godkjenning av kjøp: for eksempel Oslo, Bergen og Trondheim avdelinger legger inn bestillinger, hovedkontoret bekrefter bestillingen, og noen må ha oversikt og kontroll over hele prosessen .

Bedriftskunder på nettsiden kan opprette underkontoer for sine ledere på hovedkontoen. Hver underkonto har fleksible regler som kontoeieren setter for dem. Dette betyr at B2B-kunder av en e-handelsside kan bygge opp en selskapsstruktur (avdelinger, underavdelinger og brukere) i et passende hierarki og tildele ulike brukerroller og rettigheter til selskapsmedlemmer.

Dette hierarkiet lar bedriftsadministratoren kontrollere brukeraktiviteten på firmakontoen: bestilling, tilbud, kjøp, tilgang til bedriftens kredittinformasjon eller profil… Antallet underkontoer er ikke begrenset. Selgeren kan konfigurere hvordan selskapet opererer på nettsiden, inkludert betalingsmåter, prisnivåer, muligheten til å forhandle priser og lage ordrelister. Det er mulig å konfigurere at alle bestillinger gjøres som innkjøpsordrer som standard og en bedriftsbruker med spesifikke rettigheter kan redigere, slette eller godkjenne dem.

Det er også mulig å tildele en salgsrepresentant til hver firmakonto. Salgsrepresentanten er admin-brukeren som er tilordnet som administrator for firmakontoen og som mottar alle automatiserte e-poster relatert til bedriften.

Ettevõtte struktuur

Prisforhandlinger (Requesting a quote)

Ved en B2B-kunde kan mengden varer som skal bestilles være stor, og kjøperen kan ønske å motta rabatt. Etter å ha lagt til i handlekurven, kan kjøperen “Spør en forespørsel” i stedet for “Legg til i handlekurven”, og selgeren kan godta eller gi sitt mottilbud, hvis han ønsker det. Veldig nyttig funksjonalitet hvis en B2B-kunde gjør store engangskjøp og sannsynligvis vil ta flere tilbud.

Arbeidsflyt: Kunden gjør en prisforespørsel → Selger vurderer forespørselen og sender et svar → Kunden mottar svar → Kunden fortsetter forhandlinger/Kunden kansellerer prisforespørselen/Kunden aksepterer tilbudet.

Alle forhandlinger mellom kunden og selgeren dupliseres via e-post og initieres og overvåkes fra tilbudsdetaljvisningen. Under forhandlinger kan selgeren endre produkter og kvanta, gi rabatt på totalbeløpet, endre leveringsmåter og legge til kommentarer.

B2B Magento Shopping Cart

Bedriftskreditt

En bedriftskunde ønsker å betale med faktura, selger ønsker å sette kredittgrenser for ikke å presse risikoen for høyt. Grensene varierer også på tvers av kunder og løsningen lar kunden interaktivt finne ut sin kredittgrense.

Denne funksjonen lar bedrifter foreta kjøp fra sin egen konto opp til kredittgrensen gitt til bedriften. Når den er aktivert, kan innkjøpsselskapet se kreditthistorikken sin, listen over utestående fakturaer og kredittgrensen. Selger kan endre kredittgrensen ved å angi årsaken til endringen.

Basert på Lumavs erfaring er dette en av de mest etterspurte løsningene i B2B e-bestillingsmiljøer. Vanligvis koblet til regnskapsprogramvare for sanntidskontroll av kvitteringer.

B2B Magento Company Credit

Raske bestillinger

En kunde ønsker å oppdatere lager og bestille 300 linjer med forskjellige produkter. Han er kjent med produktene og trenger bare en måte å legge dem inn raskt.

Produktene kan legges til ett og ett i hurtigsøket etter SKU (produktkode) eller etter produktnavn. I tillegg kan SKU-er lastes opp med ønsket mengde i ulike filformater. Det er også mulig å enkelt eksportere fra et annet program (inkludert din tidligere bestilling), endre mengder og importere tilbake.

B2B Magento Quick Order  

Delte kataloger

Den næringsdrivende har en veldig stor produktkatalog og kjøpere kombinerer produktene fra hver underkatalog som er mest relevante for dem. Selgeren vil lage spesielle kataloger for spesifikke kunder/kundegrupper, som inneholder produktene som interesserer dem mest.

Butikkeieren kan føre kundespesifikke kataloger med ulike priser for ulike virksomheter. Ved å bruke delte kataloger kan produkter selges ved å bruke ulike prisnivåer på ulike kundegrupper. Det er en enkelt offentlig katalog på nettsiden for brukere som ikke er pålogget og for de som ikke er knyttet til en bestemt virksomhet. Begrensede kataloger kan opprettes så mange som nødvendig, som kun er synlige for innloggede brukere knyttet til et bestemt selskap. For å autorisere en offentlig katalog for spesifikke selskaper, oppretter leverandøren kundegrupper og tildeler dem spesifikke kataloger.

Flere funksjoner

Dette var noen av funksjonalitetene og med B2B-lisens er B2C-funksjonalitet inkludert. For en fullstendig liste over oppdaterte B2B-funksjoner, besøk Adobes nettsted.

Sammendrag

I dette middels lange innlegget har vi fremhevet noen utdrag av vår egen erfaring med å lage forskjellige B2B-løsninger som vi anser som relevante for de fleste virksomheter.

Kunder fra ulike sektorer har laget svært smarte spesialløsninger, inkludert smart bruk av B2C-elementer – der innovasjoner kan deles helt eller delvis i en enkelt installasjon. Vi har også sett at det er mange veier til suksess, og at det på samme område kan oppnås med svært forskjellige løsninger. Til slutt, en annen gammel sannhet – basert på vellykket kundeopplevelse, må forbedring av B2B-opplevelsen også være en prosess, ikke en engangsutvikling.

Dette er bare noen få ideer. Vi deler gjerne vår erfaring og tenker på din B2B-virksomhet – kontakt oss gjerne.

Del denne postingen på sosiale medier: LinkedIn facebook
Cookie Consent EN Googles samtykkemodus v2 og cookie-samtykkemodul for Magento 2
Da GDPR ble implementert i 2018, utviklet vi en teknisk løsning for Magento-nettbutikker. I...
Les mer 26. March 2024
Gardenhouse24 Suksessfull e-handel Gardenhouse24: Ti land på tre år
Å bli eksportør er alle ambisiøse gründeres drøm – det viser at produktet og...
Les mer 31. January 2024

TA KONTAKT




    Lumav - Magento Partner

    Som sertifisert Magento-partner tilbyr vi kundene de beste løsningene som sikrer bedriftens vekst.