• no
    • et
    • en
    • fi
    • da
    • sv

Facebook Marketing Tools

Facebook Business Manager tilbyr en rekke ulike markedsføringsverktøy for markedsførere. I dagens blogginnlegg ser vi nærmere på Facebook Pixel, Commerce Manager, Advertising Tools og Creator Studio.

Facebook Pixel

Facebook-piksel er en JavaScript-kodebit som samler inn analyser om bruken av et nettsted. Hendelser kan opprettes for å spore brukeratferd. Pixel brukes først og fremst til å lage Facebook-, Instagram- og Messenger-annonser ved hjelp av Pixel-hendelser for målretting eller måling av konverteringer.

pixel

Konfigurasjon

Facebook-piksler kan legges til på et nettsted ved hjelp av Conversions API, som sender analyser direkte fra serveren ved hjelp av API-et, eller ved å legge til Facebook Pixel-kode på et nettsted. Å legge til pikselkode på en nettside kan gjøres direkte i koden eller ved hjelp av Google Tag Manager.

Facebook Pixel Events

Facebook Pixel-hendelser er utformet for å samle inn data om spesifikke aktiviteter. Facebook Pixel tilbyr 12 ulike standardhendelser. Standardhendelser kan legges til via Facebook Business Manager ved å legge til den tilhørende hendelseskoden på hendelsessiden eller ved hjelp av Google Tag Manager. Hver hendelse har parametere som lagrer mer detaljert informasjon om hendelsen. For eksempel kan vi sende produktkode, navn, farge, størrelse osv. når du legger til en vare i handlekurven. Hver hendelse har obligatoriske og ikke-obligatoriske parametere, og noen hendelser har obligatoriske parametere for å opprette dynamiske annonser. Dynamiske annonser hentes fra katalogproduktene og parameterverdiene fra Pixel og oppretter automatisk annonser basert på dem.

Standardhendelsene er Add Payment Info, Add to Cart, Add to Wishlist, Complete Registration, Contact, Customize Product, Donate, Find Location, Initiate Checkout, Lead, Purchase, Schedule, Search, Start Trial, Submit Application, Subscribe, View Content.

event

I tillegg til standardhendelsene er det mulig å opprette ulike hendelser i henhold til virksomhetens behov. Egendefinerte hendelser kan legges til avhengig av hendelsens kompleksitet, enten via Business Manager eller ved å installere en kodebit på siden. Egendefinerte hendelser kan for eksempel være Klikk på et banner på startsiden, hvor langt det rulles på en side, hvor lang tid det brukes på en side, hvor mange sider som vises i løpet av en økt per bruker og brukerens livstidsverdi (LTV).

Bruk av Pixel Events

Ved hjelp av Pixel Events kan vi lage annonser på Facebook, Instagram eller Messenger. Denne måneden er det for eksempel en kampanje der X-merkevarer er nedsatt. Ved hjelp av Pixel Events kan jeg målrette annonser mot brukere som har søkt, lagt X-merkevarer i handlekurven eller på ønskelisten i løpet av de siste 30 dagene, men som ikke har foretatt et kjøp. Hvis jeg velger kjøp som annonsekonvertering, kan jeg se i rapportene hvor mange kjøp som ble gjort på nettstedet for den aktuelle annonsen. Eller antall ganger produktene ble lagt i handlekurven, det totale kjøpsbeløpet og annonsens lønnsomhet.

pixel audience

Selv om du ikke oppretter Facebook-annonser for øyeblikket, anbefales det å installere Facebook Pixel for å kunne bruke de innsamlede dataene senere.

Facebook Pixel og iOS 14.5-oppdateringer

På grunn av iOS 14.5-oppdateringene påvirkes Pixels mottak og behandling av netthendelser. Når Apple-oppdateringene trer i kraft, vil Facebook begynne å bruke protokollen Aggregated Event Measurement, som behandler hendelser fra brukere som bruker iOS 14-enheter for å forstå og optimalisere effekten av annonser. Med den nye protokollen kan 8 hendelser spores. For å konfigurere protokollen Aggregated Event Measurement må du autentisere domenet til nettstedet ditt og angi hvilke hendelser som skal spores.

Aggregated Event Measurement

Trenger du hjelp med Facebook Pixel? Ta kontakt med oss!

Commerce Manager

Commerce Manager er for salg og produktkatalogadministrasjon på Facebook og Instagram. Med Commerce Manager kan du legge til butikkfunksjonalitet på Facebook- og Instagram-siden din, slik at brukerne kan kjøpe produkter direkte fra plattformen, via en privat melding eller ved å omdirigere dem til e-butikkens kasse. Det er mulig å legge til produktkataloger i Commerce Manager, som ikke trenger å være knyttet til Facebook- eller Instagram-butikken.

Commerce Manager

Shops

Med Facebook Business Manager kan du opprette Facebook- og Instagram-butikker. Når du oppretter butikker via Commerce Manager, kan du endre utseendet på butikken slik at den passer til merkevaren din. Det er mulig å opprette produktsamlinger og konfigurere butikkens layout. I tillegg er det mulig å se butikkens analyser – hvilke produkter som er de mest populære, mest klikkede og mest kjøpte. Hvis kjøpsprosessen skjer direkte på Facebook eller Instagram, er det mulig å tilby brukerne kjøpsbeskyttelse, bruke innboksen til å samhandle og få oversikt over levering og kundeservice.

shop

Catalogs

Ved å legge til en Facebook-produktkatalog er det mulig å bruke den i en Facebook- eller Instagram-butikk eller å bruke katalogen til å opprette annonser, for eksempel dynamiske remarketingannonser. Katalogen og Pixel kan kombineres for å samle inn analyser.

Det finnes fire ulike metoder for å få produkter fra nettbutikken din oppført i Facebook-katalogen:

  1. Legg til produkter én og én manuelt – egnet for selgere som ikke har mange produkter, eller som ikke endrer lagerbeholdningen ofte.
  2. Legg til produkter med en fil – du kan laste opp en CSV-, TSV- eller XML-fil med produkter eller bruke en lenke til et Google-regneark. Dette alternativet passer for forhandlere som har et stort produktsortiment og lagerbeholdningen endres regelmessig. For Magento 2-nettbutikker anbefaler vi Amasty-modulen for å generere datastrømmer, og for M1 finnes det en offisiell Facebook-modul.
  3. Bruk partnerplattform – Passer for selgere som bruker Shopify-, BigCommerce-, ChannelAdvisor-, CommerceHub-, Feedonmics-, CedCommerce-, adMixt-, Data Caciques-, Quipt- eller Zentail-plattformen.
  4. Bruk Facebook Pixel – Produkter kan importeres ved hjelp av Microdata Tag. Produkter legges til og oppdateres når produktkortet besøkes. Passer for selgere som har et stort produktsortiment og lagerbeholdningen endres daglig eller hver time. Ulempen er at hvis produktkortet ikke besøkes, kan produktprisen eller lagerbeholdningen være feil.
catalog

Trenger du hjelp med Facebook Commerce Manager? Ta kontakt med oss!

Advertisements

Ads Manager gjør det raskt og enkelt å opprette annonser for Facebook, Instagram, Messenger og Audience Network. Et alt-i-ett-verktøy for oppretting, optimalisering og rapportering av annonser.

Audiences

Under Målgrupper er det mulig å opprette målgrupper for annonser. Målgrupper kan opprettes på tre forskjellige måter: Custom Audience, Lookalike Audience og Special Ad Audience. Custom Audiences kan opprettes basert på en nettside (piksel), kundeliste (nyhetsbrevliste), app, offline-aktivitet, video, lead-skjema, instant experience, hendelser, Instagram-konto, Facebook-side, on-Facebook-oppføring eller shopping (Facebook- og Instagram-butikk). Lookalike Audiences kan opprettes basert på en eksisterende målgruppe ved å finne brukere som ligner på den eksisterende målgruppen. Special Ad Audiences er for selgere som oppretter kreditt-, jobb- eller boligannonser.

audiences

Automated Rules

Automated Rules gjør det enkelt å opprette regler for annonser – for å slå av annonser, endre budsjettet og endre bud manuelt. Jeg vil for eksempel slå av alle annonser når månedsbudsjettet er fullt.

automated rules

Campaign Planner

Campaign Planner er for planlegging av reklamekampanjer. Når du legger inn graf og budsjett, er det mulig å se forventet rekkevidde og frekvens for kampanjen. Ved å lage flere ulike versjoner av samme plan er det mulig å sammenligne og finne den mest effektive kampanjen. Campaign Planner kan deles med kunder og ansatte.

Campaign Planner

Creative Reporting

Under Creative Reporting kan du se hvilket reklamemateriell (bilder, videoer) som har gitt best resultater. Du kan se resultatene basert på Cost per Result, Link Click-through Rate, Impressions, Purchase ROAS, Reach og Results.

Creative reporting

Experiments

Under Experiments er det mulig å sette opp ulike tester for effektiviteten av annonsering.

  • A/B-test – mulighet til å teste ulike versjoner av annonser for å se hvilken som fungerer best. For eksempel et annet banner eller innhold.
  • Holdout Test – Måling av det totale antallet konverteringer for Facebook-annonser.
  • Brand Research – Mål effekten av Facebook-annonsene dine ved å spørre målgruppene dine.
  • Campaign Budget Optimisation Test – Test en kampanje med budsjettoptimalisering i forhold til en kampanje uten budsjettoptimalisering.
Experiments

Traffic Analysis Report

Traffic Analysis Report gir en oversikt over hva brukerne gjør på og utenfor Facebook. Traffic Analysis Report inkluderer betalte og organiske kilder som er lagt til i bedriftens ressursgruppe. Dette kan være Facebook Page Impressions, Pixel-hendelser, app-hendelser og offline-hendelser. Rapporten viser de siste 30 dagene med daglige resultater for hver hendelse.

traffic analysis

Trenger du hjelp med Facebook-annonser? Ta kontakt med oss!

Creator Studio

Creator Studio er et praktisk verktøy for å opprette Facebook- og Instagram-innlegg og se analyser. Vanligvis kan du bare se Instagram-analyser i mobilappen, men ved å bruke Creator Studio i nettleseren får du samme oversikt over statistikken som i appen. Ulempen er imidlertid at Instagram-historier ikke kan legges ut via Creator Studio. Facebook Stories kan imidlertid legges ut.

Creator studio

Trenger du hjelp med håndtering av sosiale medier? Ta kontakt med oss!

Del denne postingen på sosiale medier: LinkedIn facebook
Cookie Consent EN Googles samtykkemodus v2 og cookie-samtykkemodul for Magento 2
Da GDPR ble implementert i 2018, utviklet vi en teknisk løsning for Magento-nettbutikker. I...
Les mer 26. March 2024
Gardenhouse24 Suksessfull e-handel Gardenhouse24: Ti land på tre år
Å bli eksportør er alle ambisiøse gründeres drøm – det viser at produktet og...
Les mer 31. January 2024

TA KONTAKT




    Lumav - Magento Partner

    Som sertifisert Magento-partner tilbyr vi kundene de beste løsningene som sikrer bedriftens vekst.