• no
    • et
    • en
    • fi
    • da
    • sv

Papirløst lagerstyringssystem fra Erply

Det er ingen vei utenom lagerstyring når det gjelder å utvide en e-handelsvirksomhet. Etter hvert som antallet produkter øker, blir håndteringen av hele prosessen mer kompleks. Det er her moderne programvare som tar hensyn til både virksomhetens og medarbeidernes behov, kan komme inn i bildet.

I et mindre selskap, der alle er knyttet til hverandre, får man ting gjort ved å snakke sammen over bordet. Når et selskap vokser, skaper teamet sine egne prosesser, og når de først er på plass, er det vanskelig å endre dem. Derfor er det viktig å ta det riktige valget fra starten av – et skalerbart valg – slik at du slipper å gjøre et kostbart plattformbytte etter noen år. Kostnaden for plattformen er en liten utgift i forhold til utrullingen, og vi må innse at vi har en tendens til å bli i komfortsonen når vi innfører nye løsninger, selv om de sparer tid.

I Lumav har vi ved flere anledninger besøkt våre kunders backoffice og samarbeidet med dem for å finne ut hvordan de kan gjøre prosessene mer praktiske for både ansatte og kunder. Nedenfor skriver vi om lagerprosesser, Erply WMS (Warehouse Management System) og hvorfor vi anbefaler det.

Spesifikke brukeregenskaper for lagerprogramvare

Arbeidet som lagermedarbeider krever hurtighet og nøyaktighet, det er som regel mer arbeid enn det er tid til å få det gjort, og dette kan variere fra sesong til sesong. Det er ikke uvanlig at hele administrasjonen blir kalt inn for å hjelpe til med å pakke varer til jul eller andre høysesonger. Stillingen kan være den første jobben for en ung person (inkludert forfatteren), og det kan hevdes at de som jobber på lageret, skifter jobb raskere enn gjennomsnittet. Et enkelt og intuitivt teknisk verktøy er derfor en viktig del av onboardingen. I motsetning til e-handels- og markedsføringsverktøy må det gi brukeren en veldig tydelig veiledning om hva han eller hun skal gjøre i en gitt situasjon.

Forestill deg et stort lager der det hele tiden kommer inn og går ut varer. Lagerpersonalet kan stadig bli avbrutt av ulike uforutsette hendelser, og selv store forsendelser kan føre til at arbeidet må avbrytes fra tid til annen. Mange lagre er fortsatt preget av penn og papir, og digitaliseringens kjerneverdier – å unngå dobbeltføring og redusere feil – har ennå ikke nådd mange virksomheter. Og det kan være at folk selv motsetter seg det av bekvemmelighetshensyn.

Nedenfor presenterer vi kort ulike bruksområder og forklarer hvordan Erply WMS-funksjonalitet kan løse dem. Det er også verdt å merke seg at WMS kan kobles sammen med annen forretningsprogramvare.

Teknisk løsning

Et papirløst lager betyr at lagermedarbeideren som tidligere løp rundt med en bunke papirer, har fått et nytt verktøy – en håndholdt skanner, en mobiltelefon eller bare en datamaskin. Et WMS er egentlig en nettside som kan åpnes på hvilken som helst enhet, men den mest praktiske måten å samle inn data på er med en skanner.

Mottak av varer

Varemottak er en prosess der menneskelige feil har en tendens til å snike seg inn over gjennomsnittet. Varer sendes av mennesker og mottas av mennesker – du må skrive ut kjøpsdokumentet, sjekke varene én etter én og deretter legge inn opplysningene i en datamaskin. Deretter må varene plasseres på riktig sted i hyllen.

Med Erply WMS vises innkjøpsordren direkte på skjermen, og innkommende varer kan enkelt “twitres” i den rekkefølgen de mottas fra pallen/kassen – du vet alltid hvilke varer som allerede er mottatt og hvilke som gjenstår å lese. Flere personer kan motta én enkelt innkjøpsordre. Med Erply WMS er det også mulig å la varene stå i mottaksområdet eller overføre dem direkte fra mottaksområdet til lageradressene.

Utarbeide en salgsordre

Uten et digitalt lager ville ordremontering innebære å lete etter varer på lageret med papir i hånden og bestemme hvilke varer som skal tas i hvilken rekkefølge. De mer erfarne lagermedarbeiderne vet uten videre hvor varene befinner seg på lageret, mens de mindre erfarne har en læringskurve. Dette er en tid- og energikrevende øvelse som kan unngås ved å implementere Erply WMS. Erply WMS guider brukeren til å plukke varene på salgsordren langs den korteste veien, noe som gjør ordrehåndteringen rask, effektiv og arbeidsbesparende.

I WMS kan du tilordne et varsel til lageradressen som angir hvilken enhet som kan brukes for å få tilgang til varene. Hvis produktet for eksempel befinner seg på et høyere nivå og det er nødvendig med en spesiell heis for å hente det, vil brukeren bli varslet om dette før hentingen starter. Hvis bestillingen er pakket og det brukes transportgrensesnitt (DPD, Smartpost osv.), skrives de nødvendige pakkeetikettene automatisk ut ved bekreftelse, og transportselskapet får beskjed om at varene venter.

Det ovennevnte kan konfigureres av kunden med hensyn til virksomhetens særtrekk.

Flere løsninger

I tillegg til løsninger for inn- og utlevering av varer tilbyr Erpy WMS også en rekke andre funksjoner. Etter at en inventering er gjennomført, kan du enkelt sjekke om det er avvik mellom lageradresser og lagerbeholdningen. For å holde orden på lagerbeholdningen fortløpende kan man bruke en funksjonalitet som lar lagermedarbeideren sjekke hvor mye som er igjen på hyllen. På denne måten kan lagerbeholdningen holdes nøyaktig fortløpende.

Sammendrag

Lageret er en integrert del av e-business, og et velfungerende lagersystem er en nøkkelfaktor for at en voksende e-business skal lykkes.

I begynnelsen av innlegget snakket vi om at prosesser springer ut av beste praksis, men her er en nyanse: “Overdreven tilpasning er roten til alt ondt“, sier programvareutviklere (i hvert fall når det gjelder gratisprogrammer), og dette gjelder også for lagerprogramvare.

Løsninger som er bygget fra bunnen av, kan være praktiske for teamet og skape en følelse av eierskap hos de som utvikler dem, men som en skreddersydd løsning kan det bety at man mister support og/eller rett og slett kommer på etterskudd. Et godt utgangspunkt for å bygge et eget WMS er både å gjøre programvaren brukervennlig og å endre prosessene i tråd med beste praksis. Når det gjelder implementeringen, vil Erply-teamet støtte virksomheten din.

Erply POS brukes av mange av verdens største merkevarer (f.eks. Zapos) og av nystartede bedrifter. Tidsbesparelsene er målbare – i ett tilfelle var det for eksempel 8 heltidsansatte på et lager med 400 bestillinger, mens det etter implementeringen var 4 (inkludert 2 nattskift) med 800 bestillinger.

Kom til en konsultasjon, så hjelper vi deg sammen med Erply med å finne ut hvordan du kan få lageret til å fungere i synergi med nettbutikken din!

Del denne postingen på sosiale medier: LinkedIn facebook
Gardenhouse24 Suksessfull e-handel Gardenhouse24: Ti land på tre år
Å bli eksportør er alle ambisiøse gründeres drøm – det viser at produktet og...
Les mer 31. January 2024
Lumav ERPLY Ordersenter for bedriftskunder – et samarbeidsprosjekt mellom Erply og Lumav
Vi har fått mange spørsmål om løsningene vi jobber med sammen med Erply. Vi...
Les mer 08. November 2023

TA KONTAKT




    Lumav - Magento Partner

    Som sertifisert Magento-partner tilbyr vi kundene de beste løsningene som sikrer bedriftens vekst.