• no
    • et
    • en
    • fi
    • da
    • sv

Progressive Web App – Fremtiden for e-handel?

Det har vært mye snakk om Progressive Web App, eller PWA, på ulike konferanser og blogger, men når det kommer til løsninger som allerede er implementert, er sirkelen smalere. La oss være ærlige, det er en ny løsning som høres veldig banebrytende ut, men som med all innovasjon, kommer den også med risiko i tillegg til konkurransefordelene. For de fleste e-handlere vil dette alternativet forbli utenfor rekkevidde en stund. Noen internasjonale eksempler på vellykkede PWA-implementeringer er fremhevet her.

Lumav startet sin PWA-reise i begynnelsen av 2019, da Magento kunngjorde sin første PWA-versjon og sendte en brief til partnere. Vi så et stort potensial i den nye teknologien, men vi er klar over størrelsen på investeringen i ny programvare – vi husker fortsatt feilene til de første versjonene av Magento 2 veldig godt 🙂. Vi bestemte oss imidlertid for å investere i selskapet så mye som mulig og begynte å trene teamet og lage testprosjekter. De siste to årene har vi allerede gjort flere sider live og nedenfor skriver vi om vår erfaring med Magento PWA.

 

App + nettside = PWA?

Kort fortalt er PWA en applikasjon som lar deg bruke fordelene til både en nettside og en native app samtidig. Mer om proffene:

  • En e-butikk laget ved hjelp av PWA-teknologi kan lastes ned som en app, og det er enklere enn fra App Store (miniguide). Visse funksjoner i appen fungerer også offline på et visst nivå, noe som er nyttig under forhold med en ustabil internettforbindelse.
  • Gjennom den nedlastede appen er det mulig å sende push-varsler til brukerens telefon, det være seg for levering av varer, personlige spesialtilbud etc. En umiddelbar direkte kommunikasjonskanal med kunden.
  • PWA tilbyr bedre brukervennlighet på en mobil enhet (inkludert raskere sideinnlasting). Klarer du å etablere et tillitsforhold til kunden og han laster ned nettbutikken som en app, er det mindre sjanse for at han går for å se tilbud fra en konkurrents side i nettleseren samtidig når du surfer.
  • Det viktigste – å bygge en ekstra egen native app (både iOS og Android) for e-business betyr doble utviklings- og administrasjonskostnader, ettersom det skapes et ekstra miljø i tillegg til e-butikken. Med en PWA oppfyller ett miljø rollene til begge og kunden får samme opplevelse, dermed en stor prisbesparelse for de som uansett planlegger å gi merverdi til kundene med appen.

Denne teknologien er fremtiden for e-business, og det ville virke naturlig at den ville være på utviklingslisten til enhver e-handel med respekt for seg selv, men…

 

…hvorfor har ikke PWA tatt e-handelsverdenen med storm ennå?

Som med enhver innovasjon, kan tidlige brukere fange markedet raskere på grunn av en teknologisk fordel, men det er en annen side ved mynten. Nedenfor er noen punkter:

  • Utviklingskostnadene for PWA er fortsatt høyere enn for en tradisjonell (Magento) e-butikk.
  • Programvaren har utviklet seg betydelig de siste årene, men det er fortsatt rom for forbedringer. Dette skyldes delvis tredjeparter (f.eks. Safari selv støtter ikke push-varslinger ennå).
  • Det er mangel på kunnskap om hvordan man kan utnytte potensialet til PWA. Visse undersøkelser må gjøres, inkludert omvendt utvikling av noen svært vellykkede butikkapper.

Det er oppmuntrende å se flere og mer informerte handelsmenn som har gjort sin bakgrunnsundersøkelse og allerede kommer til oss med de riktige spørsmålene.

Alternativer og hvorfor Magento PWA

Magentos egen PWA er selvfølgelig ikke den eneste i verden. Magento PWA-lanseringen har vært tregere sammenlignet med konkurrentene og har mottatt kritikk fra samfunnet tidligere. Som et resultat har PWA-plattformer som konkurrerer i e-handel dukket opp som svamper etter regnet, og noen av dem er allerede veldig avanserte. E-handel vil ikke tolerere et vakuum og her ble det sett muligheter for å ta markedet raskere med egen løsning og gjøre det til standard.

En rekke utviklingsselskaper har også stått ved veiskille – enten de skal gå med Magentos egenløsning, velge en annen aktør i markedet eller starte fra scratch.

Hvorfor Lumav bestemte seg for å velge Magento (Adobe) PWA Studio (se demoside):

  • Magento Open Source støttes av et veldig stort fellesskap (500’000 utviklere), og selv om det har hatt en tregere start enn konkurrentene, beveger det seg i retning av å lage PWA-støtte for all Magento-funksjonalitet (veikart).
  • Magentos lisensierte versjon, Adobe Commerce, er det foretrukne valget av verdens største e-handelsbutikker, og Magento PWA har i likhet med Magento blitt testet for kraftigere løsninger.
  • Utviklet av et lite team, tar en tilpasset PWA bort fordelen med Magentos største pluss: åpen kildekode. Selv om en slik tilpasset PWA kan være raskere og mer praktisk (og kanskje til og med dokumentert), innebærer det leverandørlåsing, og i dette tilfellet kan en tilpasset løsning betraktes som en back-end.

Lumavs team har for tiden laget en rekke løsninger på Magento PWA, den mest kjente er Goldtime, som vant tittelen E-Commerce Association’s People’s Favorite, og Loverte, en av Estlands mest kjente kosmetikkbutikker. I tillegg vedlikeholder og videreutvikler vi Klick e-store, som er basert på den polske Vue Storefront PWA-plattformen.

 

Hvordan fortsette

Når er riktig tidspunkt å bytte til PWA? Det riktige svaret er forskjellig for hvert selskap – det avhenger av hva konkurrentene gjør og hvor mye av kundebasen som i økende grad foretrekker mobil. Å være en pioner og ligge i forkant av konkurrentene dine er mer spennende enn å kopiere konservativt. Men hver tilnærming har sine fordeler og ulemper, og det er flere veier til suksess.

Men hvis e-handelskunder blir overtatt av konkurrenter (inkludert internasjonale), er det verdt å vurdere deres app eller PWA som et av analysepunktene og undersøke hvilken verdi den gir kundene. Kontakt oss så tenker vi sammen om PWA er en god løsning for din e-butikk.

Del denne postingen på sosiale medier: LinkedIn facebook
Cookie Consent EN Googles samtykkemodus v2 og cookie-samtykkemodul for Magento 2
Da GDPR ble implementert i 2018, utviklet vi en teknisk løsning for Magento-nettbutikker. I...
Les mer 26. March 2024
Gardenhouse24 Suksessfull e-handel Gardenhouse24: Ti land på tre år
Å bli eksportør er alle ambisiøse gründeres drøm – det viser at produktet og...
Les mer 31. January 2024

TA KONTAKT




    Lumav - Magento Partner

    Som sertifisert Magento-partner tilbyr vi kundene de beste løsningene som sikrer bedriftens vekst.