• no
    • et
    • en
    • fi
    • da
    • sv

KLICK EESTI AS kraftig e-handelsmiljø for bedrifter på 6 måneder på Adobe Commerce-plattformen

Klick er en butikkjede for hjemmeelektronikk og digitale produkter som har drevet virksomhet i Estland siden 1996. Med sine 22 butikker spredt over hele landet er Klick en av de største forhandlerne av bærbare datamaskiner, smarttelefoner og tilbehør til privatpersoner i Estland.

Klick har vært Lumav-kunde siden 2021 og bruker Vue Storefronts e-handelsløsning for privatkunder. I 2022 kjøpte Klick opp Ordi, et velkjent datasalgsselskap rettet mot bedriftskunder, og begynte å utvide virksomheten i B2B-segmentet.

Forretningsmuligheter i B2B-sektoren

Klicks ledelse innså at B2B-salg i dag ikke kan lykkes uten et e-bestillingssenter, ettersom kundene forventer at det skal være enkelt å legge inn bestillinger døgnet rundt, på samme måte som i en fysisk butikk eller hos en salgsrepresentant.

Klicks mål var å gi den beste kundeopplevelsen til det nye B2B-segmentet ved å ta i bruk en omnikanaltilnærming og tilby kundene en omfattende nettplattform der de fikk tilgang til all relevant informasjon. De ønsket å utvide produktutvalget for å nå ut til et bredere publikum, noe som krevde en raskere og mer automatisert produktberikelsesprosess.

Den valgte tekniske løsningen måtte være robust og fleksibel, slik at den kunne utvides i fremtiden. Derfor ble det helt fra starten av utarbeidet en langsiktig utviklingsplan. Før avgjørelsen ble tatt, ble ulike former for beste praksis analysert: Det ble innhentet innspill fra både kundeservicerepresentanter og kunder, konkurrerende løsninger ble gjennomgått, og Lumavs omfattende erfaring med å opprette anerkjente e-bestillingssentre for B2B ble tatt i betraktning.

Adobe Commerce B2B

Valg av plattform var avgjørende før den tekniske analysen ble påbegynt. Alternativene som lå på bordet, var tilpassede løsninger, Magento Open Source (versjonen med åpen kildekode) og lisensiert Adobe Commerce (et produkt basert på Magento med lisens).


Valget falt på en fleksibel løsning som er klar til bruk, inneholder beste praksis og har dokumentert internasjonal erfaring. Ifølge Forresters data har Adobe Commerce den største markedsandelen blant bestillingsplattformer for e-handel og er en av få tilgjengelige i Estland. Dette betyr at utviklingen ikke startet fra bunnen av, og det var heller ikke behov for å kombinere ulike produsenters løsninger eller finne opp hjulet på nytt. Lumavs vellykkede erfaring med å implementere Adobe Commerce-løsninger og det langvarige partnerskapet med Adobe (tidligere Magento) var også med på å understøtte Klicks beslutning.

Valget av en etablert B2B-programvarebase bidro til å spare utviklingstimer og gjorde det mulig å lansere nettbutikken raskere. Å være Adobe-kunde betydde også at man fikk en erfaren kundeansvarlig som kunne maksimere fordelene med programvaren gjennom regelmessige møter.

Løsning

Etter å ha samlet inn kundens forretningskrav, organiserte Lumav-teamet flere omfattende workshops med Klick for å analysere hvilke tekniske løsninger som lett kunne implementeres. Mange ideer ble øremerket for senere faser, men basisløsningen tok for seg hovedproblemene og inneholdt følgende viktige funksjoner:

  • Omfattende produktutvalg for bedriftskunder: Den eksisterende modulen for informasjonsutveksling ble videreutviklet for å forenkle dataflyten mellom ERP (Business Central), PIM (kanal for berikelse av produktinformasjon), eksterne leverandører, eksisterende individuelle kundebutikker og den nyopprettede B2B-butikken. En gjennomtenkt og helautomatisert prosess gjorde det mulig for Klick å utvide produktutvalget raskt og sikre informasjonssynkronisering i sanntid.
  • Produktdata av høy kvalitet og lansering av nye produkter: Akeneo PIM er integrert som et verktøy for produktberikelse. Det gir en oversikt over de ulike produktberikingsnivåene, noe som gjør det brukervennlig å legge inn produktinformasjon.
  • Kundespesifikke priser og produktutvalg: Ved hjelp av Adobe Commerce Shared Catalogue-funksjonaliteten ble det utviklet en automatisk marginavhengig prisløsning som enkelt kan konfigureres basert på kunden.
  • Automatisert og praktisk kunderegistreringsprosess: En kobling til bedriftsregisteret ble opprettet for å forenkle registreringen av bedriftskunder, noe som muliggjør både dataregistrering og automatiske kontroller for styremedlemmer. I tillegg ble det utviklet en skreddersydd løsning som gjør det mulig for en person å opprette flere kontoer for ulike selskaper og velge en av dem når vedkommende logger inn med ID-kort, mobil-ID eller Smart ID.
  • Rollehåndtering for bestillere, godkjennere og kontrollører i store bedrifter: Ved hjelp av Adobe Commerce Company Accounts kunne brukerne opprette en organisasjonsstruktur med roller basert på personlige identifikasjonsnumre for ulike brukere. Innkjøpsordrefunksjonaliteten gjorde det mulig for hovedbrukeren å sette i gang prosessen for ordregodkjenning.
  • Automatisk anvendelse av kredittgrenser: En utvikling ble gjort på toppen av Adobe Commerce Company Credit Base-løsningen, som gir bedriftskunder muligheten til å overvåke kreditten sin i sanntid og tildele den til underordnede brukere. Kundeadministratoren kunne fastsette betalingsbetingelser, og ved overskridelse av kredittgrensen kunne betaling skje via bankkobling, kredittkort eller forskuddsfaktura.
  • Omfattende oversikt over innloggede kunder: Etter innlogging hadde Klicks bedriftskunder en klar oversikt over fysiske butikker og nettkjøp. Bekreftede bestillinger, kredittgrenser og muligheten til å søke om kredittøkning, bedriftsstruktur og tillatelser, underbrukerrettigheter, bedriftsinformasjon og mer var lett tilgjengelig døgnet rundt uten å måtte kontakte en kundeansvarlig.
  • En gjennomtenkt backlog for videreutvikling: En omfattende liste over oppgaver som ble identifisert i analysefasen var ganske lang, og Klicks forretningskunder ville kunne glede seg over dem i mer detalj etter hvert 🙂

 

Sammendrag

Klicks ambisiøse prosjekt ble fullført på bare 6 måneder. Den tette kommunikasjonen mellom utviklingsteamet og kunden var avgjørende for at prosjektet ble en suksess. Siden det i praksis dreide seg om å skape en ny virksomhet, ble det i den innledende fasen fokusert på et noe redusert funksjonalitetsnivå. Bruken av Commerces ferdige og gjennomtestede basisfunksjonalitet gjorde imidlertid at løsningen nådde et høyt nivå fra starten av.

Lumav takker Klick for et utmerket samarbeid og en morsom piknik for utviklingsteamet før prosjektet startet! Det er en glede å være partner med en av Estlands ledende leverandører av digitale produkter, og vi er også Klicks kunder, både som selskap og som enkeltpersoner.

 

“Vi vurderte lenge en partner og ga Lumav tillit til å utvikle B2B-løsningen vår. Løsningen har blitt godt mottatt av våre første kunder, og vi fortsetter å bygge opp en ny virksomhet sammen.”

Kaire Koik, Klick Eesti AS – styremedlem

 

Del denne postingen på sosiale medier: LinkedIn facebook
Cookie Consent EN Googles samtykkemodus v2 og cookie-samtykkemodul for Magento 2
Da GDPR ble implementert i 2018, utviklet vi en teknisk løsning for Magento-nettbutikker. I...
Les mer 26. March 2024
Gardenhouse24 Suksessfull e-handel Gardenhouse24: Ti land på tre år
Å bli eksportør er alle ambisiøse gründeres drøm – det viser at produktet og...
Les mer 31. January 2024

TA KONTAKT




    Lumav - Magento Partner

    Som sertifisert Magento-partner tilbyr vi kundene de beste løsningene som sikrer bedriftens vekst.